1040694.jpg

Tällaista taidetta meillä syntyi viimeksi. Kokeiltiin pistää säännöt ylös ja isolla, jos sillä vaikka saisi vähän opetettua tapoja. Ainakin mua helpottaa, kun voin vedota "ulkopuoliseen auktoriteettiin": Kun säännöissä kerran lukee että ei saa lyödä, niin nyt joudun viemään sut jäähylle kun löit. Tässä kuvassa lukijaa on armahdettu mun piirtäjänlahjoilta suttuisuuden ansiosta. Ja juu, myönnän, että symboliikka olisi parempaa jos se iloinen vihreä pohja olisi sallituilla jutuilla ,mutta mä en suunnitellut tätä ihan niin hyvin...

Niin, kiva oli musta näiden tekemisessä se, että lapset sai itse piirrellä mukana ja Nooa itse kertoi mulle mitä asioita ei saa tehdä, kun kyselin että mitä sääntöjä tähän voisi laittaa. Eli jollain tasolla on kyllä sisäistänyt kiellot, se oman toiminnan kontrollointi ei vaan oikein toimi vielä.. Mua lohdutettiin neuvolapsykologilla, että 18 vuoteen mennessä se itsekontrolli on täysin kehïttynyt... Tässä ei olekaan kuin muutama vuosi enää jäljellä..

Muutoin on alkanut taas mennä hitusen paremmin, Mea saa vähän vähemmän osumia ja Nooa alkaa ymmärtää että jäähy tulee aina kiusaamisista. Väsymys ja nälkä kun hoidetaan ilman viivettä niin jää muutamat turhan kiukunpurkaukset pois, ja sisätiloissa ei parane paljoa päiviä vietellä, ulkona kun leikit sujuvat paremmin.